LIMBA 1. Limba daca -
limba indo-europeana
Pe baza putinelor cuvinte
cunoscute din limba daca, s-a ajuns la concluzia
ca aceasta face parte din familia limbilor
indo-europene, din grupa satem, din care mai fac
parte sanscrita, slava veche, persana si limbile
baltice.
2. Elemente dacice in limba româna 
Sub impactul romanizarii, limba
dacilor a disparut, pastrându-se totusi un numar
de 161 de cuvinte de baza in limba româna (de
exemplu: prunc, mos, brad, copac, buza, grumaz,
gard, strugure, mazare, balaur, a rabda, a
speria, tare, mare, bucuros); 71 dintre aceste
cuvinte sunt comune limbilor româna si albaneza
(albanezii fiind descendenti ai ilirilor, popor
antic înrudit cu tracii).
Mostenite din limba daca sunt si
terminatiile -esc, -este si articolul
postpus, specifice limbii romane. Tot de origine
dacica sunt si câteva nume de râuri sau
localitati din România: (denumirea dacica /
denumirea româneasca) Donaris/Dunare,
Argessos/Arges, Samus/Somes, Maris/Mures,
Dierna/Cerna, Alutus/Olt (rauri), Abruttus/Abrud,
Carsium/Harsova, Altinum/Oltina (localitati).
3. Cât se cunoaste din limba dacica? 
Se cunosc un mare numar de nume
proprii (de persoane, triburi, localitati, munti,
ape, zeitati). La acestea se adauga o lista de 40
de denumiri dacice de plante medicinale, pastrate
în tratatele medicilor greci Dioscoride si
Pseudo Apulleius (proziarna - zârna, in
româneste; mizila, zina, etc).
Terminatia "dava"
specifica denumirilor localitatilor dacice,
inseamna "asezare întarita";
Burebista, "bine cunoscutul";
costobocii, "stralucitii"; iar Decebal
se traduce "cel viteaz".
Poetul roman Ovidiu a scris, in
timpul exilului sau la Tomis, un numar de poeme
in limba dacilor, dar care s-au pierdut.
4. Scrisul
Existau cu siguranta învatati
daci care cunosteau scrisul si limbile greaca sau
latina (in timpul razboiului din 101-102, Decebal
i-a trimis lui Traian o scrisoare, in limba
latina, pe o ciuperca mare; de asemenea pe unele
blocuri din zidul Sarmizegetusei s-au descoperit
litere grecesti).
Singura inscriptie in limba daca
este aceea de pe marele vas de cult descoperit la
Sarmizegetusa: "DECEBALUS PER SCORILO",
însemnând "Decebal, fiul lui
Scorilo".
ARTA
5.
Ceramica si metalele
Vasele de ceramica din epoca
fierului dovedesc însusirile artistice ale
dacilor. In multe locuri din Dacia au fost gasite
imitatii ale frumoaselor vase grecesti.
Cercetarile arheologice au scos la iveala, în
zona Muntiilor Orastiei, ceramica pictata
originala, datând din primul secol d.Hr. (desene
rosii - reprezentari geometrice, vegetale,
animale - pe un fond alb).
Dacii lucrau aurul, care se gasea
din abundenta în Muntii Apuseni. O piesa
valoroasa este coiful de aur gasit la
Poiana-Cotofenesti (se observa influenta
scitica).
Din argint se faceau nu numai
imitatii de monede macedoniene, grecesti si
romane, dar si vase si podoabe (au fost
descoperite mai multe tezaure de argint, unele
continand piese remarcabile - Sâncraieni).
Dacii împodobeau cateodata si
obiectele uzuale, de exemplu, unele tinte de fier
sau clestele de fierar gasit la Sarmizegetusa.
6. Motive in arta dacica 
Stilizarea motivelor zoomorfe si
antropomorfe specifica artistilor daci dovedeste
preferinta acestora pentru desenul geometric.
Utilizarea pe scara larga a motivelor vegetale se
explica tot prin geometrismul frunzelor si
lujerilor.
Motivele zoomorfe se pare ca au
fost imprumutate de la sciti si greci. Figura
umana este rara (se cunosc patru-cinci
reprezentari ale zeitei Bendis - capul descoperit
la Costesti, medalionul de la Sarmizegetusa,
etc).
Bratarile dacice, deschise si în
spirala, se termina de obicei cu capete de sarpe
- stravechi simbol indo-european.
Cavalerul Danubian (Cavalerul
Trac), cu numeroase reprezentari in epoca romana,
este probabil de origine dacica (desi nu s-au
descoperit reprezentari din perioada statului
dac).
7. Muzica
Dacii iubeau muzica. Istoricul
grec Teopomp ne spune ca, atunci când dacii merg
intr-o solie, îsi iau cu iei chitarile si, în
timpul cât fac expunerea, cânta din aceste
instrumente. De asemenea, Iordanes ne vorbeste de
cântarile, din gura si din chitare, ale
preotilor daci. 
STIINTA 8.
Medicina
Dacii se pricepeau în mod
deosebit la medicina. Am mentionat deja tratatele
de medicina a doi medici greci care cuprind nume
dacice pentru o serie de plante medicinale. De
asemenea, Iordanes ne spune ca dacii cunosteau
"natura", adica însusirile
"ierburilor si arbustilor".
Descoperirile arheologice de la
Sarmizegetusa si Poiana dovedesc întrebuintarea
instrumentelor chirugicale si chiar efectuarea
unor operatii delicate, cum ar fi trepanatiile.
Celebrul filosof grec Platon,
citeaza un principiu de medicina al dacilor,
aplicat de preotii lui Zalmoxis. Acest principiu
spune ca pentru a vindeca trupul trebuie sa
îngrijim si sufletul. Platon explica astfel de
ce medicii greci nu se pricep la multe boli
(pentru ca nu cunosc întregul de care trebuie sa
se ocupe, ei tratând doar trupul).
9. Diverse domenii ale cunoasterii
Intr-unul din textele sale,
Iordanes descrie cu entuziasm activitatea lui
Deceneu printre daci: Deceneu i-a invatat pe daci
filosofia si morala, dar si stiinta fizicii,
stiinta naturii, logica, astronomia (le-a aratat
semnele zodiacului, mersul planetelor si al
stelelor, fazele lunii; le-a spus de câte ori
globul de foc al Soarelui este mai mare decat
globul pamântesc).
Iordanes exagereaza cunostiintele
stiintifice ale dacilor (din textul lui s-ar
deduce ca dacii erau un popor de savanti), dar
exista, cu siguranta, o categorie restrânsa de
învatati, mai ales din rândul preotilor
(Deceneu, la randul lui, era mare preot), care
aveau aceste cunostiinte.
10. Constructiile religioase
Constructiile religioase din zona
Muntiilor Orastiei dovedesc existenta anumitor
cunostiinte stiintifice: majoritatea
dimensiunilor constructiilor reprezinta numere
întregi de unitati avand 0,437 m lungime
(unitatea de masura dacica); sanctuarele sunt
orientate dupa anumite directii astronomice, iar
Soarele de Andezit servea cu siguranta ca si
instrument astronomic (cadran solar, sau chiar
astrolab) - mai multe detalii în articolul
precedent
RELIGIA 11.
Zalmoxis - zeul principal al dacilor
Religia reprezenta un element
important al civilizatiei dacice. In centrul
religiei dacice se afla credinta lor în
nemurire.
Herodot ne spune ca dacii credeau
ca ei nu dispar dupa moarte, ci îsi continua
viata, in cer, alaturi de zeul lor suprem,
Zalmoxis.
a. Povestea lui Herodot 
Herodot adauga a poveste pe care o
auzise de la grecii de pe tarmurile Marii Negre:
Zalmoxis ar fi fost un barbat dac, sclav al lui
Pitagora, care, dupa ce s-a eliberat, s-a întors
în rândul dacilor, pe care i-a învatat ca dupa
moarte vor merge într-un loc unde vor trai
vesnic si unde vor avea toate bunatatile. Herodot
mai spune ca Zalmoxis a trai timp de trei ani
într-o încapere subterana; dacii l-au crezut
mort, iar când a revenit s-au convins ca
învataturile sale erau adevarate.
Herodot însusi se îndoieste
totusi ca aceasta poveste ar fi adevarata.
Probabil, grecii de pe tarmul Marii Negre, care
nu acceptau existenta altor zei, care nu
apartineau mitologiei lor, au inventat aceasta
poveste. Important este ca grecii au asociat
cultul lui Zalmoxis cu învataturile lui Pitagora
(în special ideea de nemurire).
b. Obiceiul solului
Tot Herodot prezinta un obicei al
dacilor, de a trimite din cinci in cinci ani un
sol la Zalmoxis, pentru a-i spune durerile si
nevoile lor. Solul era tras la sorti dintre daci,
i se transmitea mesajul pe care trebuia sa-l
spuna zeului,
apoi era
aruncat in sus pentru a cadea în trei lanci
fixate cu vârful in sus. Asemenea sacrificii
existau si la alte popoare (celti, scandinavi),
doar ca la daci nu erau alesi criminali, hoti sau
prizionieri ci un om liber si fara pata.
c. Povestea lui Strabon
Istoricul si geograful grec
Strabon a scris si el despre Zalmoxis. Acesta ar
fi fost tot sclavul lui Pitagora, dar care nu a
învatat de la acesta doctrina imortalitatii, ci
stiinta astrologiei. In plus el a calatorit si
în Egipt. Datorita stiintei si profetiilor sale,
Zalmoxis devine mare preot al dacilor. Apoi, el
s-a retras într-o pestera de pe muntele sacru,
Cogaionon. Mai tarziu a ajuns sa fie adorat ca un
zeu.
Este astfel posibil ca Zalmoxis sa
fi existat cu adevarat, iar ritualul solului sa
fie o reactualizare a raporturilor directe care
au existat între el si daci.
d. Zalmoxis-Gebeleizis
De la Herodot mai stim ca dacii
îsi mai numeau zeul suprem Gebeleizis. Se pare
ca Zalmoxis a fost mai întai identificat cu
acesta, iar pâna la urma l-a înlocuit.
Acest zeu, Zalmoxis-Gebeleizis,
este cerul luminos. Tot ce-i tulbura armonia,
furtuna, norii, trebuie combatut. De aceea dacii
trag sageti în vazduh, spre nori, ca sa-i
goneasca si sa ajute in felul acesta pe zeul
suprem (lucru relatat de asemenea de Herodot).
In concluzie, Zalmoxis este o
zeitate uraniana, lucru confirmat si de
amplasarea sanctuarelor sus pe munti, adica cât
mai aproape de cer si de ritualul funerar care
consta în incineratie (sufletul înaltandu-se,
in acest fel, la cer). 
12. Zeul razboiului
O alta afirmatie a lui Herodot,
aceea ca dacii nu recunosc alt zeu decât pe al
lor, ne-ar putea face sa credem ca religia
dacilor era monoteista. Totusi exista informatii
despre existenta altor zei.
Dacii adorau, se pare, si un zeu
al razboiului (corespunzator lui Ares de la greci
sau Marte de la Romani). Este posibil ca însusi
numele Ares sa fie de origine traco-dacica.
Iordanes ne spune ca dacii aduceau jertfe
omenesti, din randul prizonierilor, pentru a-si
multimi zeul. Aceasta informatie poate fi pusa
în legatura cu scena torturarii prizonierilor
romani de catre femeile dace, reprezentata pe
Columna lui Traian, sau cu Soarele de andezit
care este un posibil altar de jertfa.
13. Zeita Bendis
Mai avem cunostiinte despre
existenta zeitei Bendis, corepunzând Artemisei
la greci si Dianei la romani, deci o zeita a
lunii, a padurii. Herodot a scris despre aceasta
zeita ca este adorata de femeile trace, fiind
preluata de la popoarele mai nordice, care nu
puteau fi altii decât dacii. 
Cultul zeitei a fost confirmat de
descoperirile arheologice (un cap de bronz
descoperit la Costesti, un medalion de lut gasit
la Sarmizegetusa si un bust de bronz la Piatra
Rosie).
Cultul zeitei a supravietuit si
în perioada romana sub forma zeitei romane
Diana. Numele Dianei se regaseste si în
cuvintele românesti zâna si sânziana (Sancta
Diana).
14. Nemurirea
Moartea nu reprezenta pentru daci
o nenorocire; însusi Traian a spus ca
"dacii merg la moarte mai veseli decât în
orice alta calatorie", lucru care explica
vitejia si eroismul de care dau dovada în lupta.
De asemenea, credinta dacilor în
nemurire ar putea explica usurinta cu care dacii
romanizati (deveniti români) au acceptat religia
crestina.
15. Ceremonii si preoti
Ceremoniile si incantatiile
religioase aveau loc în sanctuare, de forma
circulara sau patrulatera, de pe muntii înalti
(cum sunt cele de la Sarmizegetusa, Costesti,
Piatra Rosie, Bâtca Doamnei).
Dacii îsi ardeau mortii, iar
cenusa si resturile de
oase
erau puse în urne, care se îngropau în
pamânt. In epoca mai veche au practicat, însa,
si îngroparea.
Preotii dacilor erau prezicatori
si medici, în acelasi timp; nu se casatoreau, nu
mancau carne si nici un fel de vietate, ci numai
lapte, brânza si miere, ducând o viata de
asceti. Poporul le zicea "calatori prin
nori". Mai purtau numele de ktistai -
"intemeietori".
In fruntea preotilor era marele
preot. Locuinta lui era pe muntele sacru
Cogaionon (Sarmizegetusa), unde regii daci veneau
adesea pentru a-i cere sfatul. Pentru popor
marele preot era aproape un zeu - de aceea
poruncile lui erau întotdeauna ascultate.
Dintre marii preoti trebuie
pomenit Deceneu, care a contribuit mult la opera
lui Burebista, prin care acesta a unificat toate
teritoriile locuite de daci. Dupa moartea lui
Burebista, Deceneu a devenit rege. Strabon ne
spune ca Deceneu a calatorit prin Egipt, iar
Iordanes admira cunostiintele sale si activitatea
sa printre daci.